en kör fokuserad på nya musikprospers

en kör fokuserad på nya musikprospers

Under 2005, när Donald Nally co grundade en kororganisation kallad Crossing i Philadelphia, måste skapa en professionell kör som specialiserat sig på ny musik ha verkade som en esoterisk uppfattning som dömdes för katastrof.

Tretton år senare, gissa vem som njuter av det sista skrattet.

Nallys 24-talskor har hittills presenterat mer än 60 beställda världspremieres. Det samarbetar med några av de största namnen i modern sammansättning. Det har spelat in 14 kommersiellt släppta album. De senaste av dessa, en ECM-skiva av Gavin Bryars ” Det femte århundradet ‘vann en Grammy-utmärkelse för bästa korprestation i januari. Dess rykte för kålkvalité är nationellt erkänt.

Korsningen har varit försenad för ett besök i Chicago. Nu händer det.

Nästa vecka kommer kammarens kör att göra sin debut i Chicago-området som en del av ett femdagarsboende vid Northwestern Universitys Bienen School of Music, där Nally fungerar som professor och regissör för kororganisationer, inklusive Bienen Contemporary / Early Vocal Ensemble.

Boendet kommer att vara ingenting om inte intensivt.

Korsmedlemmarna kommer att samarbeta med studentkompositioner, hålla mästarklasser med kandidatkandidatstudenter och ge student sångare ett insiders perspektiv på hur livet är som en professionell körsångare. Boendet kommer att kulminera i en offentlig konsert den 16 mars i Galvin Recital Hall som rymmer nyligen beställda verk av Michael Gordon (av Bang on a Can fame) och Gabriel Jackson.

Tanken om ett flerårigt uppehållstillstånd och en kombinerad körföreställning hade varit i sitt sinne ända sedan han gick med i den nordvästliga fakulteten 2012, sade Nally.

‘Jag ville ge sångare och kompositörer på Northwestern en betydande tid för att absorbera hur vi (Crossing-medlemmarna) gör vad vi gör’, säger Nally, 57, vars tidigare inlägg har inkluderat körmästare på Lyric Opera och Welsh National Opera , och dirigent av Philadelphia ‘s Choral Arts Society.

‘Bienen Contemporary / Early Music Ensemble fungerar på en mycket hög nivå, och Crossing har en annan skiva ovanför. Jag är alltid förvånad över hur otroligt smarta mina elever är och vad de kan uppnå. Jag tror också att kryssningsmedlemmarna kommer att få ganska lite av att arbeta med dem. ‘

Nallys intresse för idriftsättning av körverk som bär socialt relevanta teman drog honom till likasinnade kompositörer Gordon och Jackson, vars stycken på programmet den 16 mars undersöker problem av fattigdom, ojämlikhet och mänsklighetens förhållande till den naturliga miljön.

Gordon s ‘Anonym Man’, ett timmes långt, mångsidigt arbete som Crossing premiärde i juli i Philadelphia, bygger på olika åsikter om ‘hem’ i ett Lower Manhattan-område där vissa människor, inklusive Gordon, har hem på gatan och där hemlösa tvingas leva på gatan. ‘Det är en anmärkningsvärt effektiv bit, otroligt rytmisk, mycket rörlig’, sa Nally.

Jackson ‘s’ Rigwreck ‘, baserat på en dikt av Pierre Joris, är en 15 minuters meditation på kraften av företags pengar, inspirerad av oljeplattformen för Deepwater Horizon i Mexikanska golfen som dödade 11 personer och orsakade det värsta någonsin oljeutsläpp i amerikanska vatten.

‘Jag ville att någon skulle skriva oss ett stycke som skulle vända den romantiska metaforen där naturen används för att beskriva mänskliga relationer’, förklarade Nally. ‘Det är människans natur att inte lyssna på människor vi har känt och levt länge. Med Jacksons arbete har vi naturen som skickar ett specifikt budskap till oss, och vi lyssnar inte på det.’

Korsningen började som en återförening av frilansande körsångare Nally hade arbetat med i olika kapaciteter i Philadelphia innan han loggade in i tre årstider som körmästare på den walisiska operaen 2003. Inte-vinstgruppens namn hänvisar både till en egenskap av kyrka arkitektur och olika övergångar av kontinenter Nally och kollegor gick igenom innan de bestämde sig, ‘för att komma tillbaka till att göra det här älskade alla verkligen att göra tillsammans.’

‘Vi var’ försökte nödvändigtvis skapa en grupp som skulle leva länge, lika mycket som vi var intresserade av att helt enkelt utföra ny musik. Om folk betalade pengar för att höra oss sjunga, skulle det vara fantastiskt, sade han.

Nally lärde sig snart att massor av klassiska musikälskare i Philadelphia-området skulle komma för att höra Crossing-sjungen. Choral buffs fascinerades av utsikterna att upptäcka helt ny musik i ett brett utbud av idiom, inte bara en lugnande ‘traditionell’ körpris utan täta, prickiga, till och med experimentella verk och allt däremellan.

När Crossings publik ökade gjorde det också sin förmåga att locka till sig fler sponsorer, lägga till fler sångare till lönelistan, utöka antalet föreställningar som den ger och förstora sitt nätverk av kompositörer.

‘Vi har noggrant byggt vårt varumärke kring tanken att när du kommer till en Crossing konsert kan du inte veta vad musiken handlar om, eftersom ingen har hört det tidigare. Människor har kommit att lita på varumärket, sa Nally.

‘Samtidigt med att vi byggde en otroligt stödjande publik hittade vi att vi kunde bygga en stor del av arbetet som skulle påverka hur kompositörer tänker skriva på kor, hur sångare sjunger i kor och hur publiken lyssnar.’

Några av de mest framstående komponisterna som har skapat verk för gruppen är David Lang, John Luther Adams, Ted Hearne, Carolyn Shaw och David T. Little. Varje kompositör som skriver för korsningen uppmanas att använda korens 24 röster på något sätt som han eller hon anser lämplig. ‘Vad vi verkligen vill göra är att få sitt mest kreativa ögonblick av dem’, sa Nally.

Den förtroende som korsningen har smidda med sin hemstadspublik är baserad på antagandet att det som körs utförs kommer att ske på en hög nivå, tillade han.

‘Om du gör saker bra, svarar folk. En del av gruppens etos är att sångarna ger så mycket repetition som behövs för att en ny bit ska låta som den ska ljuda.’

För att utföra med korsningen är inte ett heltidsjobb, drar Nally en pool av frilansmusiker vars dagjobb varierar från att undervisa röst för att sjunga i kyrkokörer för att styra egna kors. Gruppen driver en relativt blygsam budget på 750 000 dollar, även om några av dess mer ambitiösa senaste projekt har kostat upp till 350 000 dollar.

Kören har haft sina andelar av finansieringskriser genom åren, ingen av dem livshotande, enligt Nally. Han knackade på trädet, men han sa att Crossing s små men dedikerade ‘familj’ av givare alltid har kommit till räddning när behov har uppstått.

‘Om du gör matematiken på andelen av befolkningen som faktiskt bryr sig om vad vi gör, vet jag inte om du kan räkna så lågt’, sa han med en chuckle. ‘Visst, vi har haft stötar på vägen . Men det jag älskar om de stötar är att vi har växt enormt av dem, och vi har vuxit ihop på grund av dem. ‘

Kammersamhället vid HarrisIt är fascinerande att spekulera på de anvisningar som kompositören Erich Wolfgang Korngolds musik kunde ha tagit, hade inte nazistisk förtryck drivit den judiska kompositören från Wien till Hollywood, där hans filmresultat skulle fördubba hans betydande produktion av symfoniska, operatiska och kammareverk.

Chamber Music Society of Lincoln Center erbjöd en ledtråd förra veckan på Harris Theatre där de vågade en Korngolds sällsynthet, hans 1930-svit för piano vänster hand, två violiner och cello. De fem rörelserna inkluderar en sötvals och en frodig sång utan ord som kunde ha lyftats från ljudspåret till en Bette Davis melodrama.