En historia om giftens tradition

En historia om giftens tradition

Även om den moderna amerikanska ideen om semesterperioden utvecklades för ungefär två hundra år sedan, hade gåvor utbyts i religiösa sammanhang för hundratals år innan kristna började sätta gåvor under trädet.

Föreningen av helgdagar med äggnog, julgranar, ljus och massor av gåvor framstod först i 19th century New York. Kommersialiseringen av semestern fortsatte under 1900-talet, gnistor kritiken från några religiösa ledare som sa att det förändrade meningen med en semester som var avsedd att fira Jesus Kristus födelse.

I slutet av Ramadans månadslånga, firar många muslimer Eid al Fitr, festivalen att bryta fast, genom att ge gåvor till varandra och ge välgörenhet inför Eids böner. Många bär nya kläder. Enligt New York Times har några stora företag som Armani och Tommy Hilfiger börjat marknadsföra domare i muslimska shoppare under Ramadan via marknadsföringsinsatser.

Mustafa Qazi, en student vid Diablo Valley College, firar Ramadan varje år med familjen. Enligt Qazi, börjar firandet och gåvan att börja efter bön på Eid Al Fitr när familjen kommer ihop. Qazi sa att släktingar brukar ge små pengar gåvor, kallade Eidi, till barnen och att hans direkta familj ibland skulle ge presenter till honom, till exempel en Walkman och en Razor scooter.

‘För mig är (Ramadan) om familj’, sa Qazi. ‘Du får mycket empati för de fattiga eftersom du känner hur det är att vara hungrig, men det är också en bra reflexionstid och jag ansluter mig till en andlig sida av mig själv.’

Purim var traditionellt den viktigaste judiska semestern i samband med presentutbyte, enligt professor John Efron, campushistoriker, som studerar den moderna tyska juden, och Claude Fischer, en campus sociolog som studerar den amerikanska juden.

Estherboken i den hebreiska bibeln beskriver Shalach Manos, vilket innebär att man ger portioner, och ålägger det judiska folket att ge matgåvor till förmån för deras samhälle, och särskilt de fattiga, som vanligtvis ges i korgar eller påsar. Ofta innehåller de Hamentashen, vilket är en traditionell bakad bra, enligt Efron.

‘Man är skyldig att ge gåvor som ett uttryck för samhälle och glädje. De borde vara lika rikliga som man har råd med att de ska vara. De ska vara generösa,’ sade Efron. ‘De flesta är fattiga, så det är en möjlighet att mata de fattiga.’

Men som svar på kommersialiseringen av jul och press för att assimilera, började många judiska familjer ge varandra gåvor i mitten av 20-talet, vilket höjde vikten av semestern, sa Efron.

I kontrast till Purim, en stor helgdag i den judiska kalendern, är Hanukkah en mindre festival festad i åtta nätter i december. På semestern memorializes ett militärt slag, vilket gör det delvis religiöst och delvis en national helgdag. Det finns ingen religiös grund för utbyte av gåvor på Hanukkah.

Denna förändring i semestern var ett andra och tredje generations invandrarfenomen som ägde rum på 1950-talet, enligt Fischer, som tillade att tidigare judiska invandrare betraktade jul som ‘ganska konstigt’.

De konservativa reformrörelserna har omfamnat Hanukkah som en kompromiss och ett sätt att både bekräfta den judiska amerikanska identiteten och ge ett undervisningsmoment för mer sekulära judar. Ortodoxa judar ser emellertid utbyte av gåvor under Hanukkah som omoralisk och en imitation av jul, och således utbyter de inte gåvor.

Buddhister utbyter gåvor vid vissa tider på året och under vissa festivaler, men dessa utbyten kommer typiskt i form av donationer till institutioner som kloster och tempel, snarare än presenter till en individ, enligt professor Alexander von Rospatt, professor UC Berkeley, buddhistisk.

Omfattande presentköp och utbyte är också en häftklammer av Diwali, den hinduiska festivalen av ljus, som varar i fyra dagar och representerar triumfen av gott över ondskan. Semestern är viktig bland hinduerna även utanför Indien och har blivit populär nog utomlands för att få den informella titeln ‘Indian Christmas.’

UC Berkeley freshman Sanjeet Paluru sa att Diwali i sin familj är mestadels en tid att bygga samhälle och fira med vänner och familj och att alla klär sig i traditionell indisk garb. Han sa att sötsaker som ladoo ges ut ur en kultur tradition snarare än en religiös grund och att nuvarande utbyten är mer typiska i Indien, där det är en national helgdag och förmodligen den viktigaste firandet än i USA.

‘För mig handlar det bara om att kunna ansluta till min familj och vänner’, sa Paluru. ‘Det har alltid varit en väg för mig att fira de goda sakerna i livet oavsett hur skitigt en vecka du har varit ha, du kommer tillsammans för att festa med din familj och vänner. ‘

Trots de historiska delarna av gåva semestergåva utbyten, ifrågasatte von Rospatt huruvida att ge gåvor under semestern har mer att göra med modern kultur än religion.

‘Är det en funktion av religion eller det moderna samhället där vi lever med mer än vi behöver?’ von Rospatt sa. ‘När jag tänker på textilier kostar de praktiskt taget ingenting nu jämfört med väv. Jag undrar om att ge gåvor om något av det har att göra med det moderna kapitalistiska samhället och inte bara religionen.’