Juridiska linjer från Michele Capecchi

Juridiska linjer från Michele Capecchi

När sommaren slutar, ökar antalet skadeståndsanspråk som orsakas av avtalsbrott av researrangörer och resebyråer oundvikligen.

All inclusive resepaket är en tjänst som erbjuds av resebyråer, genom vilka, till ett fast pris, alla transporter (flyg, skepp, tåg), boende, mat och andra bekvämligheter är täckta. I tur och ordning är turisterna frustrerade över det allomfattande resepaketet: brister eller felaktigheter i tjänsternas natur och kvalitet uppfyller inte de standarder som utlovats och annonseras. Föreställ dig nygifta på deras smekmånad eller en familj som ivrigt påbörjar en efterlängtad resa till en exotisk plats: de tycker att hotellrummen är smutsiga, stranden är otillgänglig, eller kanske får de matförgiftning. Vilka är de förutsebara och praktiska skadorna som kan återvinnas? De flesta resenärer är medvetna om processen för att återkräva skadestånd för ett avbrutet flyg eller förlorad bagage, men inte många vet att det också är möjligt att återkräva de icke-ekonomiska skador som drabbats under en förbeställd, all inclusive resa.

Två senaste händelser har tagit dessa frågor i spetsen för semesterfirare ‘sinnen: Costa Concordia skeppsbrott från den toskanska kusten 2012, där 32 personer dog och 2012 års eld på Costa Allegra, vilket resulterade i tre dagar till sjöss utan el, luftkonditionering eller toalett. Dessa händelser sätter scenen för att diskutera resenärers rättigheter när något går fel under paketresor. Det är också ett aktuellt ämne av en annan anledning: För mindre än ett år sedan godkände den italienska regeringen en ny nationell turismslag (dekret 79/2011) som konsoliderar alla tidigare bestämmelser om återvinningsbara skador som uppstår under organiserade resor eller helgdagar.

Vad erbjuder den nationella turismslagen resenären i händelse av en förstörd semester? Gå Ner I Vikt Snabbt Det europeiska direktivet om paketresor (nr 90/314) fastställer de normer som alla EU-länder måste genomföra i sin lagstiftning och det ger konsumenterna rätt till ersättning (artikel 5) för ‘alla former av skador’, inklusive icke material skador som uppstår till följd av att tjänsterna inte är prestanda eller felaktiga prestanda utgör en paketresa.

De skador som den nya nationella turistlagen föreskriver är skador på personer, skador på bagage och ägodelar, skador på Viktminskning Tabletter tillgångar (till exempel kryssningskostnader, utgifter som uppkommit efter skeppsbrott), moralskador och skador från förstört semester.

Direktivet har tillämpats i Italien sedan 1995 (Lagdekret nr 111/95), men det var endast med nationell turismslag att Italien uttryckligen nämnde skadorna för ‘vacanza rovinata’ (förstört semester artikel 47). Denna form av skada beräknas utöver en skada som är direkt relaterad till en olycka (matförgiftning, mindre rum eller utan den annonserade utsikten) och det tar hänsyn till det faktum att kunden på grund av dessa incidenter och olägenheter inte njut av vila och avkoppling som han / hon förväntade sig vid köp Gå Ner I Vikt På En Vecka av paketet. Denna bestämmelse erkänner att en semester är en bra, med ett specifikt immateriellt värde, för personer som tillbringar större delen av sin tid.

Vem ansvarar för skadorna?

Med tanke på tolkningen av domarna i det europeiska direktivet och italienska lagar omfattar termen ‘arrangör’ inte bara researrangörerna som säljer paket via resebyråer och andra återförsäljare utan även resebyråer och till och med Internetplattformar som vid Konsumentens specifika begäran kombinerar flera turisttjänster som erbjuds av olika tjänsteleverantörer och därmed uppfyller definitionen av ‘paket’. I det här fallet måste både arrangören och återförsäljaren betala skadestånd enligt sina respektive skulder, om inte omständigheter utanför deras kontroll gjorde det omöjligt att tillhandahålla tjänsterna.

Vad är gränserna för ersättning?

Lagen säger tydligt att inte varje litet besvär som uppstår under en resa innebär att semestern är ‘förstörd’. I själva verket kräver lagen att för att kunna betraktas som skador måste researrangörens otillräckliga prestanda vara ‘relevant’ och ‘av liten betydelse’. Det betyder också att det är lättare att få ersättning om resan inte kan vara

upprepas (till exempel en smekmånad, en examensresa eller en familjesemester med äldre morföräldrar), vilket medför stor frustration och förlust av njutning.

Klar för att lämna in ett krav?

Läs vidare. Tänk två gånger innan du stämmer på resebyrån. Även om införandet av denna lag har turister bättre chans att återkräva skador, kommer inte alla problem som uppstår under en resa att kvalificera sig för ersättning. Ändå kvantifieras skadorna för förstörda helgdagar i eget kapital och varje fall är unikt, och berättelserna som gör tidningarna kan skilja sig avsevärt från din situation. Därför är det alltid rekommenderat att begära professionell rådgivning innan du ansöker om anspråk.